Jeśli dotarłeś to tego artukułu to znaczy, że zamierzasz kupić nową walizkę/komplet walizek. Większość osób w takiej sytuacji idzie do sklepu i kupuje walizki które im się podobaja i jedyne na czym sie opiera ich decyzja to doradztwo sprzedawcy danego sklepu (danej marki). Nie zawsze ta opinia jest obiektywna. Może zdarzyć się, że sprzedawca będzie Ci chciał sprzedać to na czym najlepiej zarabia, czego ma dużo na stanach, co zalega mu na magazynie itp. Nie zawsze jego intencje będą szły w kierunku jak najlepszego obiektywnego doradztwa dla Ciebie.

Co Ci doradzamy? Sprecyzuj swoje potrzeby i na podstawie poniższych kryteriów sam zadecyduj jakie walizki chcesz kupić.

Oto najwazniejsze kryteria któymi nalezy sie kierowac przy wyborze walizki/ kompletu walizek:

1. Rozmiar walizki

Walizki występują w 3 rozmiarach. Walizka mała tzw. kabinówka (pojemność w granicach 30-40 litrów), walizka średnia (pojemność w granicach 60-80 litrów), walizka duża (pojemność w granicach 80-120 litrów). Pojawiają się coraz częściej walizki o rozmiarze bardzo duże których pojemność waha się w granicach 110-150 litrów.

Walizka którą kupisz musi być odpowiednich rozmiarów tak aby pomieściła cały Twój bagaż. Bardzo dobrą opcją jest możliwość powiększania pojemności walizki (występuje najczęściej przy walizkach miękkich) poprzez rozpięcie dodatkowego zamka poszerzającego jej grubość.

UWAGA: jesli chcesz kupić małą walizkę tzw. kabinówke zwróć uwage aby jej rozmiar odpowiadał dopuszczalnym wymiarom bagażu podręcznego linii lotniczych z których zamierzasz korzystać. Nie wszystkie walizki małe mają duposzczalne wymiary. Najlepiej kup walizkę której wymiar nie przekracza 55*40*20 (wysokość*szerokość*grubość). Wtedy zabierzesz ją do 99,9% linii na pokład samolotu. Dopuszczalne wymiary poszczególnych linii znajdziesz tutaj

2. Walizka twarda czy walizka miękka

Którą wybrać i czym się kierować? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Co wa takim razie decuduje o wyborze twarda czy miękka?

Walizka miękka - walizki miekkie wykonywane są najczęściej z dwóch materiałów: poliestru i nylonu lub mieszanek tych materiałów. Każdy z tych materiałów może występować również w różnych odmianach np poliester 600*600D, 600*300D i wiele innych. Generalne cechy Poliestru - wytrzymały, traci swoje walory estetyczne w czasie szybciej niż nylon, słaba odporność na przemakanie w stosunku do nylonu. Generalne cechy Nylonu - wytrzymały, bardziej estetyczny niż poliester, zdecydowanie lżejszy niż poliester dlatego walizki z nylonu zwykle będą lżejsze, odporniejszy na przemakanie niż poliester. Walizke miękka można wypełnić w 60-80%(pozostałe 20-40% zostawić na pamiątki i zakupy z podróży) i ze spokojem nadać na lotnisku do luku bagazowego w samolocie. Nawet jeśli ktoś na niej położy 5-8 innych walizek nic się jej nie stanie. Walizki miekkie mogą mieć opcję poszerzania co zwiększy ich pojemność o 10-20% próżno tego szukac w walizkach twardych. Do walizki miękkiej zawsze coś można jeszcze dołożyć nawet jak wydaje się nam, że jest już pełna.

Walizka twarda - walizki twarde wykonywane są zwykle z takich materiałów jak: ABS, policarbon lub polipropylen. ABS (mieszakna tworzyw sztucznych) o sporej twardości i wytrzymałości na zarysowanie. Policarobon (poliwęglan) to nowoczesny bardzo lekki materiał (mieszanka różnych tworzyw i policarbonu ponieważ nigdy policarbon nie występuje w 100% samodzielnie) bardzo odporna na zginanie, uszkodzenia mechaniczne a nawet zwijanie. Polipropylen to najtrwalszy sztywny materiał od dawna wykorzystywany do produkcji walizek. Walizki twarde mają zewnętrzna strukturę błyszczącą, matową lub mają jakąś strukturę porowatą (wzorzystą). Najmniej trwała jest struktura błyszcząca na której najbardziej widać wszelkiego rodzaju zarysowania i uszkodzenia. Struktura matowa a najbardziej porowata najmniej traci na walorach estetycznych w czasie bo nie widać na niej zarysowań a nawet i głębokich rys. Walizki twarde są zdecydowanie bardziej wytrzymałe (w większości) niż walizki miękkie. Walizki twarde musza być wypełnione w 90-100 % aby można je bylo bezpiecznie nadać do luku bagażowego bez obaw o złamanie lub wgięcie ściany walizki. Walizka twarda nie "podda się" i nie wciśniesz do niej więcej niż wynika to z jej pojemności. Obecnie 70% sprzedawanych walizek to walizki twarde.

3. Walizka na 2 czy 4 kółkach?

Nie ma jednoznaczej odpowiedzi na to pytanie. Jesli chcesz kupić walizke małą (tzw. kabinówkę) zdecydowanie polecamy walizkę na 2 kółkach. Walizka na 2 kółkach będzie tańsza, a 4 kółka w tej walizce nie zwiększą komfortu jej użytkowania. Jeśli chcesz kupić walizkę średnią lub dużą zdecydowanie polecamy waliki na 4 kółkach. Walizkę na 4 kółkach jesteś w stanie "prowadzić" nawet bez wyciągania rączki po prostu ją popychając. Łatwość i komfort prowadzenia takiej walizki jest zdecydowanie większa niż walizki na 2 kółkach. Mając 4 kółka zawsze możesz ciągnąć walizkę tak jak by miała 2 kółka. Należy zwrócić uwage na jakość kółek ich rozmiar i materiał z którego sa wykonane. Zwykle im kółka sa większe tym lepiej się prowadzi walizkę po niezbyt płaskiej nawierzchni (np. chodniku). Najlepiej jeśli kółka sa podwójne wtedy prowadzenie jest łatwiejsze. Same kółka najlepiej jeśli sa wykonane z materiału z dodatkiem kauczuku wtedy nie porusujesz sobie podłogi w domu a prowadzenie walizki bedzię bardziej komfortowe (cichsze i lżejsze).

4. Zamykanie i otwieranie

Obecnie najczęściej stosowane zamknięcia walizek to zamki. W walizkach twardych opórcz zamków występują jeszcze klamry lub tzw rama. Wszystkie te rozwiązania są dobre. Jeśli wybierasz się do Stanów Zjednoczonych, Australii, Kanady, Japonii, krajów Amerki Południowej, Azji walizka powinna być dodatkowo wyposażona w zamek TSA (Transportation Security Administration), który umożliwia bezinwazyjne otwarcie walizki przez służby celne danego kraju. Brak takiego zamka może zaskutkować zniszczeniem Twojego zamka (np. szyfrowego) jeśli służby będą chciały skontrolować właśnie Twoją walizkę.

5. Waga walizki

Jesli chodzi o wagę to ma ona szczególne znaczenie dla ilości bagażu którą będziesz mógł zabrać ze soba (zapakować do walizki). Zwykle linie lotnicze ograniczają ciężar bagażu na jedna osobe a za kazdy dodatkowy kilogram trzeba słono dopłacać (w granicach 5-20 Euro za kilogram!!) dlatego wazne jest aby wybrac jak najlżejszą walizkę. Moze się okazać, że w przyszłości pozwoli Ci to uniknąć drakońskiej dopłaty za bagaż.

Producenci prześcigają sie w "odchudzaniu" walizek. Najlżejsze walizki duże ważą na poziomie 4,2-5 kg, średnie 3,2-4,0 kg, małe (kabinówki) 2,2-3,0 kg. Zwykle kolekcje bardzo lekkie maja swój wyróżnik juz w nazwie waliki/kolwekcji: Light, Super Light itp.

6. Funkcjonalność

Na funkcjonalność ma wpływ wiele czynników:

  • 2 czy 4 kółka ich wielkość, rodzaj, materiał z kórego są wykonane
  • stelaż/wysuwana rączka - jej stabilność, rękojeść,
  • rodzaj zapięcia - zamek czy klamry
  • możliwość poszerzenia walizki (przy walizkach miękkich) - znacznie powiększa to jej pojemność
  • materiał z którego są wykonane - wpływa nie tylko na ich trwałość ale na to czy będzie nam łatwo utrzymać walizkę w czystości zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz
  • wielkość dopasowana do potrzeb (ilość rzeczy które zamierzamy zabierać ze soba, bagażnik naszego samochodu)
  • ciężar walizki
  • dodatkowe kieszenie zewnetrzne (walizki miękkie), kieszenie na laptopa itp
  • wyposażenie wewnętrzne walizki - przegrody, kieszenie, zabezpieczenia bagażu

7. Kolor i design

Kolor walizki jest bardzo ważny, zwłaszcza na lotniskach przy odbiorze bagażu z taśmy bagazowej. Większość walizek jest w kolorach czarnych i granatowych.  Nie ułatwia to rozpoznania swojej walizki. Producenci wyszli na przeciw w tym zakresie. Wybór kolorystyczny jest bardzo bogaty i można kupic walizki w bardzo ładnych a jednocześnie wyróżniajacych się kolorach: purpura, czerwień, ecri, zielenie, brązy, mozaiki kolorowe. Jest w czym wybierać i warto kupić walizkę wyróżniającą się zarówno kolorystycznie jak i stylowo.